Op hoeveel paarden wed je op de renbaan, spreekwoordelijk in ieder geval op meer dan een. Je hebt meerdere sites, op verschillende servers staan, je promoot meerdere webwinkels via verschillende affiliate netwerken, toch? En toch ben je voor bezoekers volledig afhankelijk van 1 bron: google?

Toegegeven het was en is niet echt makelijk, google heeft een behoorlijke dominantie met meer dan 90% marktaandeel. Nederland is hiermee koploper, zou ‘gratis’ ermee te maken hebben dat we ons volledig afhankelijk hebben gemaakt. (ik tik dit verhaal trouwens in google docs) En het was eigenlijk altijd relatief makkelijk om in ieder geval op de long tail lekker te scoren in google.

Helaas is dat over. Heel veel affiliate sites hebben harde klappen gehad. Toch is het niet helemaal uit de lucht komen vallen, de regels van google over thin-affiliate sites waren al lang duidelijk. Men is ze alleen strengen en concequenter gaan toepassen. Wellicht om ruimte te maken voor hun eigen thin-affiliate sites onder de noemer google shopping? We zijn met zijn alleen verslaafd geraakt aan de gratis diensten van google, maar ook gratis moet ergens zijn geld verdienen.

Daarnaast is er de afgelopen tijd een toename geweest van zowel hobby webmasters die een graantje wilden meepikken als de meer profesionelle sites die hun deel van de markt opeisen. Grote vergelijkingssites, cach-back en kortingscodes sites bieden de bezoeker wat ze willen, informatie en koopjes.  Afgezien dat google het moeilijker maakt is er ook nog eens veel meer concurrentie, zowel in kwantiteit als kwaliteit.

‘content is king’ een site met unieke inhoud scoort goed in google, of scoorde? Het schrijven van unieke inhoud is zo moeilijk niet, dat het een prettig leesbaar verhaal is is een tweede. Het schrijven van unieke informatie is al een stuk lastiger. Welke bezoeker zal het boeien dat op jouw site het duizend-en-eenste verhaaltje over Arabië staat? Google net zo min. Wat gaat jouw site onderscheiden zodat een bezoeker jouw pagina’s gaat bookmarken, liken en tweeten, en zorgt ervoor dat hij nog een keer terugkomt.

Wellcht nog belangrijker dan content is het concept van de site, wat is het USP van je site. Dat geld voor affilaite sites, waar je site in feite je product is. Maak ook sites die een product aan de man proberen te brengen. Wat onderscheid jouw webwinkel?

Het concept hoeft niet zo vernieuwend te zijn als marktplaats een tijdje terug of twitter en facebook.

Geld verdienen zou bij het bedenken van een concept van een site op het tweede plan moeten staan, wat wil ik bieden wat nog nergens anders op deze unieke manier te vinden is.  Uniek als in anders of beter dan de anderen. Er zijn voldoende niches waar de grote vergelijkingssites het laten liggen, kunst is alleen ze te vinden, en er genoeg bezoekers voor te krijgen.

 

Is er nog geld te verdienen met affiliate (feeds). Zekers maar je zult er (weer) hard voor moeten werken. Site/Concept/Content en dan pas cashen. Of een heel briljant idee hebben.