Versie svn:1282  bevat een eerste parser voor de niche datafeeds van Affiliate4You .

Er is nog geen zip met deze parser, je kunt de nieuwe parser handmatig plaatsen, het gaat om xml_fetch.inc(dat is de 1.7 tak maar dit bestand is ook de gebruiken voor 1.5) deze moet in administrator/components/com_datafeeds/cron mbv ftp of de control panel van je webhost.

het lijkt alsof er op dit moment (5-10-11) nog een probleem zit bij a4y, niet alle feeds leveren correcte xml, de parser zal dan niet werken.

Daisycon

de kortingscode feed van daisycon kan opgenomen worden als datafeed.

Export voorbereiden

kies in het actiecodes menu je media en zo je wilt landen en categorieen, selecteer ook het filter op 'aanmeld status' = goedgekeurd. Zoeken en dan de programma's selecteren. Kies ook het vinkje onderaan 'Nieuwe actiecodes automatisch toevoegen'. Ga naar het tab 'exporteren' en kies CSV en 'Kolom namen toevoegen' zet het vinkje 'external' aan. Nu krijg je de feed link die je in de component kunt gebruiken. Kies in de component als class 'CSV ; en "'

Feed gebruiken

De inhoud van de feed wijkt wat af van gewone datafeeds. Via de list/text velden onderin de configuratie f een callback filter kun je de description aanvullen met de code en datums.

Integratie met product feeds

Interessant wordt het om bij een product ook de actiecode van die aanbieder te tonen. Dit zou je kunnen doen via een custom mod_datamenu. Dat kan eenvoudig mits de naam in 'program name' binnen de kortingscode feed identiek is aan het veld 'naam' in de feed configuratie van de bijbehorende product feed.

Affiliate4you

De feed van affiiate4you is een RSS feed die via een tool als feed gator als artikelen kan worden ingelezen. Helaas mist een RSS feed de structuur om het binnen de component te kunnen inzetten.

 

 

Op hoeveel paarden wed je op de renbaan, spreekwoordelijk in ieder geval op meer dan een. Je hebt meerdere sites, op verschillende servers staan, je promoot meerdere webwinkels via verschillende affiliate netwerken, toch? En toch ben je voor bezoekers volledig afhankelijk van 1 bron: google?

Toegegeven het was en is niet echt makelijk, google heeft een behoorlijke dominantie met meer dan 90% marktaandeel. Nederland is hiermee koploper, zou ‘gratis’ ermee te maken hebben dat we ons volledig afhankelijk hebben gemaakt. (ik tik dit verhaal trouwens in google docs) En het was eigenlijk altijd relatief makkelijk om in ieder geval op de long tail lekker te scoren in google.

Helaas is dat over. Heel veel affiliate sites hebben harde klappen gehad. Toch is het niet helemaal uit de lucht komen vallen, de regels van google over thin-affiliate sites waren al lang duidelijk. Men is ze alleen strengen en concequenter gaan toepassen. Wellicht om ruimte te maken voor hun eigen thin-affiliate sites onder de noemer google shopping? We zijn met zijn alleen verslaafd geraakt aan de gratis diensten van google, maar ook gratis moet ergens zijn geld verdienen.

Daarnaast is er de afgelopen tijd een toename geweest van zowel hobby webmasters die een graantje wilden meepikken als de meer profesionelle sites die hun deel van de markt opeisen. Grote vergelijkingssites, cach-back en kortingscodes sites bieden de bezoeker wat ze willen, informatie en koopjes.  Afgezien dat google het moeilijker maakt is er ook nog eens veel meer concurrentie, zowel in kwantiteit als kwaliteit.

‘content is king’ een site met unieke inhoud scoort goed in google, of scoorde? Het schrijven van unieke inhoud is zo moeilijk niet, dat het een prettig leesbaar verhaal is is een tweede. Het schrijven van unieke informatie is al een stuk lastiger. Welke bezoeker zal het boeien dat op jouw site het duizend-en-eenste verhaaltje over Arabië staat? Google net zo min. Wat gaat jouw site onderscheiden zodat een bezoeker jouw pagina’s gaat bookmarken, liken en tweeten, en zorgt ervoor dat hij nog een keer terugkomt.

Wellcht nog belangrijker dan content is het concept van de site, wat is het USP van je site. Dat geld voor affilaite sites, waar je site in feite je product is. Maak ook sites die een product aan de man proberen te brengen. Wat onderscheid jouw webwinkel?

Het concept hoeft niet zo vernieuwend te zijn als marktplaats een tijdje terug of twitter en facebook.

Geld verdienen zou bij het bedenken van een concept van een site op het tweede plan moeten staan, wat wil ik bieden wat nog nergens anders op deze unieke manier te vinden is.  Uniek als in anders of beter dan de anderen. Er zijn voldoende niches waar de grote vergelijkingssites het laten liggen, kunst is alleen ze te vinden, en er genoeg bezoekers voor te krijgen.

 

Is er nog geld te verdienen met affiliate (feeds). Zekers maar je zult er (weer) hard voor moeten werken. Site/Concept/Content en dan pas cashen. Of een heel briljant idee hebben.

Er zijn scenarios denkbaar waar je slechts een deel van het aanbod uit een feed wilt gebruiken, bijvoorbeeld omdat je een site specifiek gericht hebt op een onderwerp. In dit forum bericht staat een korte beschrijving van een mogelijk filter. Dit artikel beschrijft het wat uitgebreider. Globaal zijn er twee mogelijklheden

  1. Door middel van een callback functie items die je niet wilt opnemen wegfilteren.
  2. Alles importeren en het menu gebruiken als filter

Hieronder een beschrijving van de methodes aan de hand van voorbeelden.

Algemene configuratie van de feed en menu

Stel we hebben een site over 'wijn' en willen daarbij een lijst met  boeken over  wijn  weergeven.

Allereerst met er een leverancier met een geschikte feed gevonden worden. Daisycon bijvoorbeeld heeft boek.net en bruna met datafeeds in het programma zitten. De feed van boek.net is megagroot bevat veel niet gerelateerde producten en bovenal bevat geen rubricering, we kunnen dus niet bepalen welke boeken in de rubriek 'wijn' thuishoren.

De feed van bruna is hanteerbaarder in heeft ook een rubricering waar we wellicht iets me kunnen. Bij de invoer van de feed is het ivm de performance verstandig het csv formaat te kiezen. In de ruwe data zien we dat het veld category gevuld is met termen als 'boek' en 'ebook' geen nuttige info voor onze filter akties. De sub_category bevat echter wel termijn die nuttig zijn. In de field selectie nemen we dan ook de sub_category als 'Select 1', voor 'Select 0' is dan Boeken een voor de hand liggende keuze.

Met een import wordt nu de complete datafeed  ingeladen.

Maak een nieuw menu item aan om de boeken weer te geven. Voer bij 'Main Selection' het Select 0 in met als parameter Boeken

Het menu zal nu alle boeken uit de database weergeven. Als je het menu op de front end bekijkt zie je een enorm lange lijst, dit komt deels doordat er veel rubrieken 'Engelstalig' zijn, m.b.v. van de callback functie die we toch gaan maken kunnen we de Engelse boeken een niveau lager zetten (zie script aan einde van de pagina).

Na een nieuwe import is de lijst korten en zien we er een rubriek 'Wijn en Dranken' is. Dit zijn de boeken waar we in geïnteresseerd zijn. Om het wat fraaier te maken herschrijven we de naam naar Wijn in de callback functie. De indeling bij Bruna is niet fijner dan 'Wijn en dranken'. Het is dus niet goed mogelijk alleen de wijn boeken eruit te filteren. Wel zou je in de titel kunnen gaan zoeken naar termen die niets met wijn te maken hebben zoals Wiskey.

Filteren in het menu

Zoals beschreven in de inleiding kunnen we nu verschillende kanten op:filteren van de items bij de import d.m.v. een callback  filteren met het menu.

Eerst het tweede geval, filteren met het menu. Onder het Advenced tab is een tweede filter. Hier kunnen we dan filteren op Select1 met als keuze Wijn ( als er alleen datafeeds met boeken zijn kun je ook het eerste filter op boeken laten vervallen en daar Select1 -> Wijn van maken)

Het idee van bovenstaande opzet is dat je twee menu's aanmaakt, eentje met de wijn boeken, en daaronder een menu met alle boeken, je bent toch al bezig met importeren en dan zou je kunnen overwegen die items ook maar te laten zien.

de boeken demo site demonstreert dit (in een andere volgorde), hoofdmenu is 'boeken' submenu is wijn. Daarbij zit ook nog een sub-menu naar het bier. Dit is een deeplink binnen het boeken menu. Dat is de derde mogelijkheid om te selecteren: maak een menu item aan op een onopvallende plek ( of in een onzichtbaar menu) en maak dan in het hoofdmenu een deeplink-menuitem ( externe link) aan.

Filteren bij de import

In het geval dat je de overige boeken helemaal niet wilt importeren kun je ze ook volledige weg filteren door in de callback functie het item te wissen.

de callback functie bruna2_cb verzorgt dit. Dit script filtert alle boeken uit de rubrieken met de term wijn of bier. Daarnaast kijkt het in de titel van de boeken naar bekende drank termen of zelf subrubrieken te maken.

drank boeken demo

 

Meer feeds

als je nog andere (boeken) feeds gaat toevoegen kun je stukken van de callback gaan hergebruiken. voorbeeld hiervan is het stukje 'hernoem_drank in onderstaand voorbeeld.

 

 

 

 

 


 

 

De joomla component beschreven op deze site bied een komplete oplossing voor het integreren van affilaite feeds met een joomla site. Het gaat hier om functionaliteit aan de achterkant: beheer van de feeds en de automatische import en de voorkant weergave van de geimporteerde data.

Een komplete oplossing als voor joomla voor andere CMS systemen wordt hier niet geboden. Ze zijn er wel. Onderaan de pagina staan een aantal voorbeelden. Onderstaand een aantal oplossingen om deze parser te gebruiken met andere CMS systemen.

Importeren van RSS feeds.

Alle grote CMS systemen beschikken over een extensie ( module, plugin ) die het mogelijk maakt RSS feeds te importeren als content. Gebaseerd op de parser die ook voor de joomla extensie gebruikt wordt is er een standalone datafeeds naar RSS converter. Hier is geen admin panel bij, de feeds worden geconfigureerd in php of xml bestanden. De uitleg op deze site m.b.t. configuratie en callback functies geldt ook voor de stand alone versie. Als je wel een admin wilt, kun je een joomla site neerzetten, in de feed configuratie kun je de instellingen van een feed exporten als xml, die je weer voor de datafeeds2rss tool kunt gebruiken

RSS Importers

  • Drupal : feedapi

 

Tonen van RSS feeds

Een andere optie is het weergeven van RSS feeds naast (bestaande) content. Stel je hebt een (bestaande) website met veel content waar je advertenties op basis van affiliatefeeds aan wilt toevoegen. Hiervoor bouw je naast je bestaande site een nieuwe (joomla) website die gebruikt gaat worden als leverancier van rss feeds. Voor alle grote CMS systemen is er wel een extensie om RSS feeds te tonen. In tegenstelling tot de vorige oplossing importeer je hier de data niet in het CMS van je hoofd website maar toon je slechts een deel van de affiliate site.

Een voorbeeld hiervan is te vinden op deze demo-site op basis van mediawiki: Op de pagina over boormachines is een feed van deze huis en tuin site toegevoegd. bij de rss feeds van com_datafeeds kun je een query meegeven

Het mooiste is dan een RSS module die feedds laat zien op basis van de tags op de pagina.

Importeren als content

Als je de datafeeds als echte content importeert in je CMS (als content,article, post, page,node etc) zijn er geen beperkingen in het gebruik van de gemaakt pagina, de pagina is immers een standaard onderdeel van je CMS en je kunt er alle extensies op los laten.

Er zijn wel wat potentiele problemen: CMS systemen zijn er niet op ingericht om duizenden artikelen met bijbehorende tags ( categorien, taxanomie rubrieken etc) te beheren, al ze het al kunnen joomla kent bijvoorbeeld alleen een eenvoudige rubricering.  Wordpress bijvoorbeeld is prima in staat om duizenden artikelen te beheren, maar de admin loopt hopeloos vast als je te wild gaat met de rubrieken en tags voor de artikelen. Een landen site met landen-regio's- steden heeft duizenden tags en dat gaat fout.

Voor kleine feeds kan het een oplossing zijn, de parser die bij de joomla component hoort is ook voorzien in het toevoegen van extra/andere import functie. Ook is het datafeeds2rss te verbouwen. Bij de eerste verloopt de import dan via een joomla site, bij de tweede is het een zelfstandige toepassing.

Er is een experimentele versie van een wordpress importer. Deze gaat in de komende tijd uitgewerkt worden en kan dan hier gedownload worden: vakantiehuizen demo, dagaanbiedingen demo

PHP includen

Een andere mogelijkheid is het importen van de data ( via joomla of standalone) en daarna een eigen stukje php code te includen in je content of in een sidebar widget. Bijvoorbeeld een widget die producten laat zijn op basis van tags in de artikelen.

wordpress

Andere systemen

standalone

Veel CSV import tools, als iemand ervaring ermee heeft hoor ik het graag.

The 'normal' mod_datemenu menus show a hierarchical structure of categories based on the settings of he component joomla menu

This layout shows just a single level, for example just 'menu level 3'. This layout can be usefull to show the list of feeds/merchants (See 'AANBIEDERS REIZEN'). Or a list of gender (voor wie)

Een veel voorkomend probleem in feeds zijn de verschillende schrijfwijzen, bijvoorbeeld in reizen en vakantie feeds worden landen en regio's op verschillende wijzen geschreven.  Neem bijvoorbeeld

 

'Vierwaldstaettersee' versus 'Vierwoudstedenmeer' of 'Saasdal' en 'Saasdal Noord'

 

Bovenstaande zijn twee voorbeelden van veel voorkomende problemen in de vakantie feeds, verschillende schrijfwijzen voor hetzelfde, of varianten van regio's. zoals twee regio's die elkaar overlapen en die je wellicht toch als 1 wilt presenteren. Onderstaande script geeft een illustratie hoe deze twee problemen op te lossen zijn.

 

De xml parser kan gebruikt worden zonder database, de gegevens worden dan per feed als bestand opgeslagen. Weergave is dan mogelijk per feed. ( demo )

 

Het toevoegen van feeds is dan handmatig puzzelwerk. onderstaand een tutorial aan de hand van de 2call feed van daisycon

 

Bij gebruik van SEF url's Dus als je gebruik maakt van het .htaccess bestand ( htaccess.txt in de joomla download) kun je een error 500 voor de kiezen krijgen.

Het kan zijn dat je hoster geen rewrite ondersteund, of dat de hoster geen options toestaat, Als het eerste niet mag kun je de sef url's niet gebruiken i.c.m. mod_rewrite. De options parameter kun je redelijk veilig weghalen uit de htaccess

In principe is elke host die mysql/php ondersteund geschikt om een joomla site met datafeeds te hosten. Vrijwel elke hoster die zijn systemen een beetje onderhoud voldoet aan de systeem eisen. De datafeeds component wijkt in zovere af van 'gewoon' joomla dat uitgaande http verbindingen van belang zijn. Problemen kunnen ontstaan door de libxml bug of door een combinatie van veiligheidsinstellingen ( allow_url_fopen, safe mode, base dir restrictions). Dit zijn gegevens die je pas ontdekt als je joomla draaiende hebt.

Hoeveelheid ruimte

Joomla zelf neemt een megabyte of 40 in beslag.  de omvang van de database is afhankelijk van de hoeveelheid content en feed-items. per 1000 items ben je ongeveer een megabyte aan database ruimte kwijt.

 

Gratis Hosting byet

 

byethost bied gratis hosting aan met voldoende ruimte en mogelijkheden om joomla en de datafeeds compoment uit te proberen.

Ga naar de site byet en registreer je voor een gratis pakket. Gebruik als 'username' de naam van het subdomein dat je wilt hebben.

Na de registratie kun je inloggen op hun cpanel, maak hier een database aan. De cpanel biedt de mogelijkheid om joomla te installeren, controlleer echter dat dit de laatste versie is. Download anders de engels of nederlandse joomla versie en upload deze via ftp.

als je de datafeeds component installeerd zonder dat de nederlandse taalbestanden van de joomla core aanwezig zijn zal de nederlandse versie van de component niet geinstalleerd worden. Installeer dan de nederlandse taalbestanden en aansluitend de component opnieuw.

 

Installeer joomla, de database host is niet localhost, kijk in de cpanel (links ) wat de host name is. Het installeren van extensies werkt zonder ftp-layer, die stap kun je overslaan.

 

Daarna de component installeren via het extensions menu, data downloaden en klaar.

 

byethost demo